مشکات آسمانی

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

آیت الله العظمی اراکی فرمود: شبی خواب امیرکبیر را دیدم،

05 اسفند 1392 توسط آسمانی

جایگاهی متفاوت و رفیع داشت.

پرسیدم چون شهیدی و مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید؟

با لبخند گفت خیر

سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله را نابود کردی؟ گفت نه

با تعجب پرسیدم پس راز این مقام چیست؟ جواب داد :

هدیه مولایم حسین(ع) است! گفتم چطور؟ با اشک گفت آنگاه که رگ دو

دستم را در حمام فین کاشان زدند؛ چون خون از بدنم میرفت

تشنگی بر من غلبه کرد سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید؛

ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان! ۲ تا رگ بریدند این همه تشنگی!

پس چه کشید پسر فاطمه(س)؟

او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر

بود! از عطش حسین(ع) حیا کردم ، لب به آب خواستن باز نکردم و اشک

در دیدگانم جمع شد آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند

امام حسین(ع) آمد و گفت به یاد تشنگی ما ادب کردی و

اشک ریختی؛ آب ننوشیدی این هدیه ما در برزخ، باشد تا در قیامت جبران کنیم.

 نظر دهید »

گزیده ای از فرمایشات امام صادق (ع)

27 دی 1392 توسط آسمانی

اگر به کسی احسان نمودی مبادا آن نیکوکاری را با منّت بسیار و به رخ کشیدن تباه سازی».
«از ستیزه جویی بپرهیز، زیرا عملت را از بین می برد.»
«بسیار دعا کنید! چون خداوند، بندگانی را که دست نیاز بسوی او برمی دارند و بدرگاهش دعا می کنند، دوست دارد.»
«سه چیز محبت آور است: ۱ ـ دین داری ۲ ـ فروتنی ۳ ـ بخشش.»
«سه چیز کینه آور است: ۱ ـ نفاق ۲ ـ خودبینی.»
«سه خصلت قدر و منزلت فرد را پایین می آورد: ۱ ـ حسادت ۲ ـ سخن چینی ۳ ـ سبک مغزی (نادانی).»
«اگر خواهان احترامی نرمخو باش و اگر خواهان اهانتی تندخو باش.»
«هیچ جهلی زیانبارتر از خودپسندی نیست.»
«سودمندترین چیزها برای آدمی توجه به عیوب خود پیش از پرداختن به عیوب مردم است.»
«فرد مؤمن در سرای دنیا بیگانه و غریب است، نه از خواری آن بیتابی کند و نه در کسب عِزتش با دنیاپرستان رقابت نماید.»
امام صادق(ع) در جواب این سؤال که راه آسودگی کجاست؟ فرمود: «در مخالفت هوا و هوس
».راه رفتن با شتاب و عجله از بین برنده وقار مؤمن است.»

 نظر دهید »

گامی در شناخت پیامبر اعظم؛ حضرت محمد بن عبد الله(صلّی الله علیه وآله)

27 دی 1392 توسط آسمانی

با درگذشت تمامی فرزندان پیامبر(ص) که همه از خدیجه بودند، دشمنانان به دعوت پیامبر(ص) و آینده ی دستورات اسلام با نگاه شک، تردید و شکست می نگریستند و اظهار خوشحالی می‏کردند و به پیامبر(ص) لقب “ابتر” دادند ولی خداوند، فرزندی به آن حضرت به نام فاطمه(س) عنایت فرمود.اشاره:

خاتم انبیاء و اشرف مخلوقات حضرت محمّد بن عبد الله(ص) بنا به دیدگاه شیعیان اثنا عشری و پیروان اهل بیت(ع) در هفدهم ربیع الاول[۱] عام الفیل* (سالی که سپاه فیل به فرماندهی ابرهه، پادشاه حبشه به خانه کعبه در مکّه حمله کردند) در شهر مکه به دنیا آمد. قبل از تولد، پدرش را از دست داده بود. در شش سالگی مادر بزرگوارش، آمنه بنت وهب، دنیا را وداع کرد و این نوجوان کاملا یتیم شد و تحت سرپرستی جدّش عبد المطّلب و پسر عمویش ابوطالب قرارگرفت. حوادث و رخدادی دوران نوجوانی، جوانی، تا چهل سالگی و پس از آن با رویدادهای عجیب و غریبی و خارق العاده ای همراه است که برای هر خواننده مسلمانان و غیر مسلمان شگفت انگیز و جذاب خواهد بود.

صفحات: 1· 2· 3

 1 نظر

آیات و روایات متناسب : هفته وحدت

27 دی 1392 توسط آسمانی

قرآن کریم:
وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللَّهِ جَمِيعاً و لاتَفَرَّقُوا
همگي به ريسمان الهي چنگ زنيد و پراكنده نشويد
آل عمران ، آيه ۱۰۳ .

صفحات: 1· 2

 نظر دهید »

چرا امام حسن(علیه السلام) صلح كرد؟

09 دی 1392 توسط آسمانی

بخش اول: دلایل صلح
الف: از منظر جبهه معاویه
ب. دلایل صلح از منظر جبهه امام
1. آثار دنیاگرایی و دین نداشتن در رفتار مردم
2. بازتاب دنیاگرایی مردم در جبهه امام
بخش دوم: آثار صلح
در پرتو آثار
نتیجه
معرفی چند اثر برای مطالعه بیشتر

ادامه »

صفحات: 1· 2

 1 نظر

گناه

05 آبان 1392 توسط آسمانی

شخصی از آیت الله بهجت (ره) پرسید: چرا ما گناه می کنیم؟ می خواهم بدانم با اینکه ما مسلمان هستیم علت ارتکاب ما به گناهان چیست؟

ایشان در جواب فرمودند:« کسی که بداند در مرأی[= معرض دید] و مسمع[= معرض شنیدن] خدا است، نمی تواند گناه کند.
تمام انحرافات ما از این است که خدا را ناظر و شاهد نمی بینیم.

 نظر دهید »

مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ

01 آبان 1392 توسط آسمانی

 نظر دهید »

علماي اهل سنّت و «مولي» در حديث غدير

01 آبان 1392 توسط آسمانی

بعضي از علماي اهل سنّت كه «مولي» را در حديث غدير به معاني مورد نظر شيعه گرفته‌اند به شرح زیر

ندسبط ابن الجوزي (654هـ)ابن حجر در «الصواعق المحرقه» و سمهودي در «جواهر العقدين» اين مطلب را از كتاب او «تذكره خواص الأمه في معرفة الأئمه» نقل مي‌كنند:… (العاشر) بمعنى الأولى قال الله تعالى: «فاليوم لا يؤخذ منكم فدية ولا من الذين كفروا مأواكم النار هي مولاكم» أي: أولى بكم … والمراد من الحديث: الطاعة المخصوصة فتعين العاشر. ومعناه: من كنت أولى به من نفسه فعلي أولى به. وقد صرح بهذا المعنى الحافظ أبو الفرج يحيى ابن سعيد الثقفي الأصبهاني في كتابه المسمى بمرج البحرين، فإنه روى هذا الحديث بإسناده إلى مشايخه وقال فيه: فأخذ رسول الله بيد علي وقال: من كنت وليه وأولى به من نفسه فعلي وليه. فعلم أن جميع المعاني راجعة إلى الوجه العاشر. ودل عليه أيضا قوله عليه السلام: ألست أولى بالمؤمنين من أنفسهم؟ وهذا نص صريح في إثبات إمامته وقبول طاعته….

ادامه »

 نظر دهید »

یا علی

01 آبان 1392 توسط آسمانی

شبي در محفلي ذکر علي بود
شنيدم عارفي فرزانه فرمود
اگر آتش به زير پوست داري
نسوزي گر علي را دوست داري

 نظر دهید »

عید غدیر

01 آبان 1392 توسط آسمانی

نام علي : عدالت - راه علي : سعادت - عشق علي : شهادت - ذکر علي : عبادت

عيد مبارک

 نظر دهید »

گمشده

30 مهر 1392 توسط آسمانی

کودکی امـ یادش بخیر !

گمـ میشدمـ در حَـرمت

پیدایمـ میکردی در دفتــر گمشدگان

گمشده امـ آقـا

همان کودک سال های دور …

 نظر دهید »

یا علی

27 مهر 1392 توسط آسمانی

 نظر دهید »

نماز

27 مهر 1392 توسط آسمانی

 نظر دهید »

عرفه

22 مهر 1392 توسط آسمانی

روز نهم ذي‌الحجه روز عرفه و از اعياد عظيمه است، هرچند به اسم عيد ناميده نشده و روزي است که حق تعالي بندگان خويش را به عبادت و طاعت خود خوانده و مؤيد جود و احسان خود را براي ايشان گسترانيده و شيطان در اين روز خوار و حقيرتر و رانده‌تر و در خشمناکترين اوقات خواهد بود.

ادامه »

 1 نظر

ﻇﺮﻓﯿــﺖ

20 مهر 1392 توسط آسمانی

پروردگارا!!!
ﺍﯾﻨﻘـــﺪﺭ ﺑﻬــﻢ ﻇﺮﻓﯿــﺖ ﺑــﺪﻩ ؛ ﮐﻪ
ﻧﻌﻤـــﺖ ﻫــﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺑﺨﺸﻨــــﺪﮔﯽ ﺍﺕ ﺑﻬــﻢ
ﻣﯿــﺪﯼ , ﺑﻪ ﭘﺎﯼ ٍ ﻟﯿــﺎﻗﺖ ﺧﻮﺩﻡ ﻧﻨـــﻮﯾﺴﻢ
آمین…

 1 نظر

آیت خدا

10 مهر 1392 توسط آسمانی

ادامه »

 1 نظر

اذن داده اند به تو

10 مهر 1392 توسط آسمانی

اگر اشکی از چشم آمد اذن داده اند به تو، اشک به “اعلی علیین” مربوط است. اگرحاجت شما برآورده نشود خداوند به مَلِک میفرماید بالاتر از آن به شما بدهند. به خدا حسن ظن داشته باشید عینکتان (به خدا) باید صاف و بدون کدورت باشد.

آیت الله بهجت

 نظر دهید »

زمین

09 مهر 1392 توسط آسمانی

و هيچ جنبنده اى در زمين نيست مگر [اينكه] روزي اش بر عهده خداست،
و [او] قرارگاه و محلّ مُردنش را مى داند. همه [اينها] در كتابى روشن [ثبت] است.

وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ

————-
هود آیه : 6

 نظر دهید »

دحوالارض چه روزی است؟

08 مهر 1392 توسط آسمانی

کار مهم در این ماه آگاهى از نعمتهایى است که خداوند در روز دحوالارض (گسترش زمین) به بشر ارزانى داشته است. زیرا آگاهى از نعمت و کم و کیف آن اولین مرتبه شکر است . همانگونه که در روایات بر این مطلب تصریح و در علم اخلاق ثابت شده است .

ادامه »

 1 نظر

آیت خدا

08 مهر 1392 توسط آسمانی

بسم رب الحسین بسم رب المهدی بسم رب الشهدا
السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها

قرار ما ساعت 10 شب بود اما 20 دقيقه‎اي تأخير مي‎كند.

ادامه »

 نظر دهید »

رمز و راز بین امام حسین علیه السلام و امیرکبیر

08 مهر 1392 توسط آسمانی

مرحوم آيت الله العظمی محمدعلي اراکي(رحمه الله علیه) بازگو مي کند و مي گويد که در خواب ، اميرکبير را ديده است که جايگاه رفيعي در عالم برزخ داشته است. سبب آن را مي پرسد و اميرکبیر با اشک پاسخ مي دهد :

ادامه »

 نظر دهید »

۱۲تکنیک برای صحبت کردن

07 مهر 1392 توسط آسمانی

افرادی هستند که چند ساعت حرف می زنند ولی انسان هدف آنها را متوجه نمی شود. هدف باید مشخص باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، هنر چگونه حرف زدن در آیات و روایات امری است که به تناوب از آن یاد شده است. سخن گفتنی که مبنای آن زبان است و با زبان می توان زمینه های مثبت و منفی را برای رشد یا سقوط انسان فراهم نمود.

ادامه »

 2 نظر

امام خامنه ای

06 مهر 1392 توسط آسمانی

 1 نظر

خدا

02 مهر 1392 توسط آسمانی

خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد

بحارالأنوار جلد 79 صفحه 299 و خصال جلد 2 صفحه157

 نظر دهید »

غیبت

02 مهر 1392 توسط آسمانی

پــﯦــامبر گرامے اسلام ۖ فرموבنــב :
هـَرڪَس اَز مَرב و زטּ مُسلـمآنے غــﯦــبـﭠــ ڪنــב خــבاونــב مـﭠــعآل نمآز و روزه او رآ
ﭠــآ چهل شَبآنـﮧ روز نمے پذﯦــرב ، مَگر آنڪـﮧ شَخص غــﯦــبــﭠــ شــבه اَز آטּ فرב بُـگذرב .

موضوع جَلـَسـﮧ : بُرבטּ آبروے مومـــטּ

رئــﯦــس جَلـَسـﮧ : شــﯦــطآטּ

בَبــﯦــر جَلـَسـﮧ : نفس اماره
مُـنشے جَلـَسـﮧ : هوآے نَـفس
زمآטּ جَلـَسـﮧ : وقــﭠـــ بــﯦــڪآرے و …
مکآטּ جَلـَسـﮧ : هرجآ ڪـﮧ خــבا فرآموش شوב .
پَـذﯦــرآﯦــے جَلـَسـﮧ : گوشــﭠــ مُـرבار بَـراבر בﯦــنے

اَز شِرڪَــﭠــ בر اﯦــטּ جَلَسـﮧ خوב בآرے فـَرمآﯦــﯦـב .

 نظر دهید »

علم و جهل به آخرت

30 شهریور 1392 توسط آسمانی

از كجاييم، در كجاييم، به كجاييم؟
اصول دين ـ احكام ـ اخلاق
وضعيت عالم،‌ جاهل،‌ قاصر و مقصر
علومي كه انسان به تحصيلشان نياز دارد
…………………………………

از كجاييم، در كجاييم، به كجاييم؟

ادامه »

 نظر دهید »

استدلال امام رضا علیه السلام برای ولایت فقیه

24 شهریور 1392 توسط آسمانی

امام رضا علیه السلام در بیانی بعد از ذکر بعضی از ادله دیگر درباره دلیل وجود ولی امر می فرمایند: …و منها : انا لا نجد فرقة من الفرق و لا ملة من الملل عاشوا و بقوا الا بقیّم و رئیس ؛ لما لا بدّ لهم منه فی امر الدین و الدنیا، فلم یجز فی حکمة الحکیم ان یترک الخلق و هو یعلم انّه لا بدّ لهم الّا به….1

ادامه »

 1 نظر

قرآن و اخلاق 2

22 شهریور 1392 توسط آسمانی

 

2. ارتباط قرآن و حكمت (به معناي اخلاقي)

يكي از جلوه‌هاي پربركت ارتباط متقابل قرآن و اخلاق، حكمت است كه از اصول اساسي اخلاق است و فروعات متعدد دارد،[8] جالب توجه آن كه قرآن كه خود حكمت است. «يس، و القرآن الحكيم»[9] و از نزد خداوند حكيم نازل شده: «تنزيل من حكيم حميد»[10] درباره حكمت به معناي اخلاقي سخن فراوان گفته است كه از جمه درباره تعقل و تفكر كه يكي از فروع و شعبه‌هاي حكمت به معناي اخلاقي است، ‌بيش از 300 آيه آمده و مردم را به انديشه و فكر فراخوانده‌اند و يا به پيامبر آموخته است كه براي اثبات حقايق و پاسخ‌ به شبهات چگونه استدلال كند.

ادامه »

 2 نظر

رمز موفقیت آیت الله مجتهدی

21 شهریور 1392 توسط آسمانی

 

 

 

رمز موفقیت آیت الله مجتهدی

جملاتی ناب از گوهرهای درس اخلاق آیه الله مجتهدی حضرت استاد از زبان استادشان مرحوم آیت الله شیخ علی اکبر برهان نقل می کنند که آن مرحوم می فرمودند:

ادامه »

 4 نظر

اصول حركت به سوي عالم برزخ

21 شهریور 1392 توسط آسمانی

چگونگي زندگي در برزخ، بسته به چگونه زيستن در دنيا

اصول حركت
مراحل حركت از دنيا به سوي برزخ
انواع تولد در دنيا و آخرت
شناخت محسوسات دنيا، براي درك كمالات انساني

ادامه »

 نظر دهید »

جایگاه زن در خانواده؛ بزرگ و گلِ خانه

13 شهریور 1392 توسط آسمانی


جایگاه زن در خانواده؛ بزرگ و گلِ خانه

 

[درباره‌ى مسئله‌ى زن در جامعه، اساس مشكل، دو چيز است؛ يكى عبارت است از نگاه غلط و بد فهميدن جايگاه زن و شأن زن در جامعه؛]
مسئله‌ى بعدى - كه در قضيه‌ى زن مشكل دومى است - مسئله‌ى خانواده است. نظر اسلام در باب خانواده و جايگاه زن در خانواده، نظر خيلى روشنى است.
«المرأة سيّدة بيتها»؛(۱) بزرگ خانه، زن خانه است؛ اين از پيغمبر اكرم است. جايگاه زن در خانواده، همانى است كه در گفتارهاى گوناگون ائمه (عليهم‌السّلام) آمده: «المرأة ريحانة و ليست بقهرمانة».

 

ادامه »

صفحات: 1· 2· 3

 2 نظر

اصول حركت به سوي عالم برزخ

12 شهریور 1392 توسط آسمانی

اصول حرکت به سوی عالم برزخ
چگونگي زندگي در برزخ، بسته به چگونه زيستن در دنيا
اصول حركت
مراحل حركت از دنيا به سوي برزخ
انواع تولد در دنيا و آخرت
شناخت محسوسات دنيا، براي درك كمالات انساني

صول حرکت به سوی عالم برزخ

اشاره:
راه، مسیر رسیدن به هدف مطلوب را نشان می دهد. شناخت راه در هر حرکت و جنبشی در حیات فردی و اجتماعی، مهمترین رکن پس از انتخاب هدف و پیش از شروع حرکت است.انسان به عنوان گل سرسبد جهان هستی و عصاره آفرینش، بنابر نفخه ی نهفته ی الهی در وجود خویش، همواره در مسیر کمال در تکاپوست .

ادامه »

صفحات: 1· 2

 نظر دهید »

راهشناسي (از سلسله مباحث استاد محمد شجاعي)

12 شهریور 1392 توسط آسمانی

راهشناسي (از سلسله مباحث استاد محمد شجاعي

 

راه، مسیر رسیدن به هدف مطلوب را نشان می دهد. شناخت راه در هر حرکت و جنبشی در حیات فردی و اجتماعی، مهمترین رکن پس از انتخاب هدف و پیش از شروع حرکت است. انسان به عنوان گل سرسبد جهان هستی و عصاره آفرینش، بنابر نفخه ی نهفته ی الهی در وجود خویش، همواره در مسیر کمال در تکاپوست .اما سرکشی نفس و راهزنی شیطان امکان انتخاب نقطه کمال واقعی و انتخاب مسیر مطلوب را با مشکل مواجه می کند و اینجاست که ضرورت شناخت هدف و انتخاب مسیر مناسب و کم خطر برای وصول به کمال مطلوب بیش از پیش خود را می نمایاند.

سلسله مباحث راهشناسی شامل مجموعه جلسات سخنرانی استاد محمد شجاعی است.

 نظر دهید »

راهشناسي (از سلسله مباحث استاد محمد شجاعي) 2

22 مرداد 1392 توسط آسمانی

 

 

اصول حرکت به سوی عالم برزخ

چگونگي زندگي در برزخ، بسته به چگونه زيستن در دنيا
اصول حركت
مراحل حركت از دنيا به سوي برزخ
انواع تولد در دنيا و آخرت
شناخت محسوسات دنيا، براي درك كمالات انساني

ادامه »

صفحات: 1· 2· 3

 نظر دهید »

راهشناسي (از سلسله مباحث استاد محمد شجاعي)

22 مرداد 1392 توسط آسمانی

 

 

 

راه، مسیر رسیدن به هدف مطلوب را نشان می دهد. شناخت راه در هر حرکت و جنبشی در حیات فردی و اجتماعی، مهمترین رکن پس از انتخاب هدف و پیش از شروع حرکت است. انسان به عنوان گل سرسبد جهان هستی و عصاره آفرینش، بنابر نفخه ی نهفته ی الهی در وجود خویش، همواره در مسیر کمال در تکاپوست .اما سرکشی نفس و راهزنی شیطان امکان انتخاب نقطه کمال واقعی و انتخاب مسیر مطلوب را با مشکل مواجه می کند و اینجاست که ضرورت شناخت هدف و انتخاب مسیر مناسب و کم خطر برای وصول به کمال مطلوب بیش از پیش خود را می نمایاند.

سلسله مباحث راهشناسی شامل مجموعه جلسات سخنرانی استاد محمد شجاعی است.

 نظر دهید »

صفای میان شیعیان

22 مرداد 1392 توسط آسمانی

 

 

شرح حدیثی از حضرت امام محمد باقر عليه‌السّلام توسط حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در جلسه درس خارج فقه ِ ششم دی‌ماه 89 (بیست و یكم محرم‌الحرام 1432):


«قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ يَجِي‏ءُ أَحَدُكُمْ إِلَى أَخِيهِ فَيُدْخِلُ يَدَهُ فِی كِيسِهِ فَيَأْخُذُ حَاجَتَهُ فَلَا يَدْفَعُهُ فَقُلْتُ مَا أَعْرِفُ ذَلِكَ فِينَا فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع فَلَا شَيْ‏ءَ إِذاً قُلْتُ فَالْهَلَاكُ إِذاً فَقَالَ إِنَّ الْقَوْمَ لَمْ يُعْطَوْا أَحْلَامَهُمْ بَعْد».

ادامه »

 نظر دهید »

دوستی و خدمت بی‌منّت

20 مرداد 1392 توسط آسمانی

 

دوستی و خدمت بی‌منّت

شرح حدیثی از حضرت امام جعفرصادق علیه‌السلام توسط حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در جلسه درس خارج فقه ِ سی‌ام آذرماه 89 (پانزدهم محرم‌الحرام 1432)

«‫عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ الْمُؤْمِنُونَ خَدَمٌ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ قُیل وَ كَيْفَ يَكُونُونَ خَدَماً بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ قَالَ يُفِيدُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً…»

 

 

ادامه »

 نظر دهید »

من همینم!

19 مرداد 1392 توسط آسمانی

 

 

 

من همینم!

نه صدای نازکی دارمـــ

نه قلبی بی درو پیکر

نه نازی ،برای نازیدنــــ

نه ناخنـــ های پرنسی

من همینمـــ

… چادر سیاهی ساده میپوشم

فقط به ناز چادرم می نازم همین …

 نظر دهید »

قرآن و اخلاق 4

19 مرداد 1392 توسط آسمانی

 

 

 

4. ارتباط قرآن و شجاعت

 

يكي از زيباترين مظاهر ارتباط قرآن و اخلاق فاضله، جريان شكوفاي ملكه شجاعت در پرتو قرآن است، قرآن كريم به پيروان خود مي‌فرمايد: «قل لن يصيبنا الّا ما كتب الله لنا»؛[19] يعني بگو جز آن چه خدا براي ما مقرر داشته هرگز چيزي به ما نمي‌رسد. و در ادامه اين جريان فرمود: «قل هر تربّصون بنا الّا احدي الحُسينيين»؛[20] يعني بگو آيا براي ما جز يكي از اين دو نيكي انتظار مي‌بريد.
در اين آيه مباركه از كشته شدن در راه خدا (شهادت) همانند پيروزي به عنوان يكي از خواست‌ها نيكو و دل‌انگيز براي مؤمنين يادشده كه اين حكايت از پرورش روحيّه شجاعت و دلاورمردي رزمندگان اسلام در سايه تعليم و فرهنگ قرآن دارد.[21]

ادامه »

 نظر دهید »

" توصیه مرحوم قاضی به علامه طباطبایی درباره نماز شب"

19 مرداد 1392 توسط آسمانی

 

 


” توصیه مرحوم قاضی به علامه طباطبایی درباره نماز شب”


در زندگی اجتماعی اموری وجود دارد که هر انسانی باید رعایت کند اما رعایت این امور از یک دسته از عالمان بیشتر انتظار می‌رود در این درس برخی از مسائلی را که از یک طلبه و عالم دینی مانند ( پرهیز از کارهای خلاف مروّت ، حلم و بردباری در برابر جاهلان ، تواضع و فروتنی ، وقار ، احترام به استاد و عالمان ، تواضع در برابر استاد ، آگاهی به زمان و قدرت تحلیل ، توصیه مرحوم قاضی به علامه طباطبائی درباره نماز شب ، وظایف حتمی طلاب ، همیشه امیدوار بودن اعتماد و امید به فضل الهی ، انس با امام زمان ، ) انتظار می‌رود، بیان می‌کنیم .

 نظر دهید »

عید سعید فطر از منظر مقام معظم رهبری

17 مرداد 1392 توسط آسمانی

 

 

فطر ، عید جهان اسلام

روز عيد فطر از جمله‌ى مناسبتهايى است كه امّت اسلامى مى‌تواند از آن منتفع شود و خوشبختانه در اسلام از اين مناسبتها بسيار است. اين روز براى همه‌ى مسلمانان جهان عيد است؛ روزى است كه مسلمانان بعد از يك ماه روزه‌دارى و عبادت و توجّه و تذّكر، با دلهايى كه براى جلب رحمت و نورانيّت الهى آماده شده است، با اقامه‌ى نماز و اجتماعات گوناگون، گرد هم جمع مى‌شوند و اين براى دنياى اسلام يك فرصت است. همه‌ى اعياد و مناسبتهاى اسلامى بايد اين خاصيت را براى ما داشته باشد كه دلهاى ما مسلمانان را به هم نزديك كند. امروز مسلمانان بيش از هميشه احتياج دارند به اين‌كه دلهايشان را به هم نزديك كنند.

ادامه »

 نظر دهید »

احتیاج امروز بشریت به تفكر و تهذیبِ اخلاق

17 مرداد 1392 توسط آسمانی


احتیاج امروز بشریت به تفكر و تهذیبِ اخلاق

بعثت داراى ابعاد و جهاتى است. رشته‌هاى نورى كه از این حادثه بر بشریت تابیده است، یكى دو تا نیست؛ لیكن امروز بشریت به دو جریان ناشى از بعثت نیاز تام دارد: یكى برانگیخته‌شدن فكر و اندیشه است، و یكى تهذیب اخلاق. اگر این دو تأمین شد، خواسته‌هاى دیرین بشریت تأمین خواهد شد؛ عدالت تأمین خواهد شد، سعادت تأمین خواهد شد، رفاه دنیا تأمین خواهد شد. مشكل اساسى در این دو بخش است.


فرمود: «بعثت لاتمّم مكارم الاخلاق». (۱) یا در قرآن فرمود: «هو الّذى بعث فى الامّیّین رسولا منهم یتلوا علیهم ءایاته و یزكّیهم». بعد از تزكیه است كه میفرماید: «و یعلّمهم الكتاب و الحكمة». (۲) این یك هدف والاست؛ تزكیه‌ى نفوس، تطهیر دلها، والاكردن اخلاق بشرى، نجات دادن انسان از مزبله‌ى گرفتارى‌هاى اخلاقى و ضعفهاى اخلاقى و شهوات نفسانى. این، یك مقصد و یك هدف.

ادامه »

 نظر دهید »

لزوم تحقق پیدا كردن مفاهیم قرآنی در جامعه

17 مرداد 1392 توسط آسمانی

 

 

لزوم تحقق پیدا كردن مفاهیم قرآنی در جامعه

با قرآن بايد عجين شد؛ مفاهيم قرآنى مفاهيمى است براى زندگى؛ فقط معلومات نيست. گاهى انسان معلومات قرآنى‌اش خوب است، اما از  قرآن در زندگى او هيچ اثرى نيست! بعضى از خانمها هم در اينجا اشاره كردند، گفتند. ما بايد تلاشمان اين باشد كه قرآن در زندگى ما  تجسم پيدا كند. همان طور كه از يكى از زوجات مكرمه‌ى پيغمبر اكرم وقتى درباره‌ى اخلاق پيغمبر پرسيدند، ايشان در جواب گفتند كه: «كان خلقه القرآن»؛(۱) اخلاق او قرآن بود؛ يعنى قرآن مجسم بود. اين بايد در جامعه‌ى ما تحقق پيدا كند.۱۳۸۸/۰۷/۲۸
بيانات در ديدار جمعى از بانوان قرآن‌پژوه كشور

مسند احمد، احمد بن حنبل، ج ۶، ص ۱۶۳ الطبقات الكبرى ، ابن سعد، ج ‏۱، ص ۲۷۳ مجموعة ورام (تنبيه الخواطر)، ورام بن ابی فراس، ج‏ ۱، ص ۸۹ شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید : ج ۶ ص ۳۴۰

سألت عائشة فقلت أخبرنی عن خلق رسول الله صلى الله عليه وسلم فقالت كان خلقه القرآن »
ترجمه:
سعد بن هشام گوید از عایشه پرسیدم؛ مرا از اخلاق رسول خدا (ص) آگاه كن او پاسخ داد: براستی كه اخلاق پیامبر (ص) همان قرآن بود.

 

 نظر دهید »

زلال حدیث...

17 مرداد 1392 توسط آسمانی

 1 نظر

توجه به حقوق مؤمنین

17 مرداد 1392 توسط آسمانی

 

 

 


شرح حدیثی از حضرت امام جعفرصادق علیه‌السلام توسط حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در جلسه درس خارج فقه ِ پنجم دی‌ماه 89 (بیستم محرم‌الحرام 1432):



«عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ كُنْتُ أَطُوفُ مَعَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَعَرَضَ لِی رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا كَانَ سَأَلَنِی الذَّهَابَ مَعَهُ فِی حَاجَةٍ فَأَشَارَ إِلَيَّ فَكَرِهْتُ أَنْ أَدَعَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَذْهَبَ إِلَيْهِ فَبَيْنَا أَنَا أَطُوفُ إِذْ أَشَارَ إِلَيَّ أَيْضاً فَرَآهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ يَا أَبَانُ إِيَّاكَ يُرِيدُ هَذَا قُلْتُ نَعَمْ قَالَ فَمَنْ هُوَ قُلْتُ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا قَالَ هُوَ عَلَى مِثْلِ مَا أَنْتَ عَلَيْهِ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ فَاذْهَبْ إِلَيْهِ قُلْتُ فَأَقْطَعُ الطَّوَافَ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ وَ إِنْ كَانَ طَوَافَ الْفَرِيضَةِ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَذَهَبْتُ مَعَهُ ثُمَّ دَخَلْتُ عَلَيْهِ بَعْدُ فَسَأَلْتُهُ فَقُلْتُ أَخْبِرْنِی عَنْ حَقِّ الْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ فَقَالَ يَا أَبَانُ دَعْهُ لَا تَرِدْهُ قُلْتُ بَلَى جُعِلْتُ فِدَاكَ…»


شافی، جلد 1، حدیث 1506

ادامه »

 نظر دهید »

قرآن و اخلاق 3

17 مرداد 1392 توسط آسمانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. ارتباط قرآن و تقوا
يكي از مظاهر زيباي ارتباط متقابل قرآن و اخلاق، جريان ارتباط قرآن و تقوا است، زيرا قرآن كريم از سويي فرمود: «انه لقرآنٌ كريم، لا يسمهُ الّا المطهرون»[14] خلاصة پيام اين آيه آن است كه تنها در صورت طهارت جان و تن تشرف علمي و عمل به حضور قرآن ميسور است.

 

ادامه »

 1 نظر

راه‌های جلوگیری از تسلط شیطان

16 مرداد 1392 توسط آسمانی

 

 

 

شرح حدیثی از حضرت امام جعفرصادق علیه‌السلام توسط حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ابتدای جلسه درس خارج فقه ِ بیست و ششم دی‌ماه 89 (یازدهم صفر 1432).

 


«قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ع مَنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَاعِظٌ مِنْ قَلْبِهِ وَ زَاجِرٌ مِنْ نَفْسِهِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ قَرِينٌ مُرْشِدٌ اسْتَمْكَنَ عَدُوَّهُ مِنْ عُنُقِه»
شافی، صفحه‌ى 652

ادامه »

 1 نظر

قرآن و اخلاق 1

15 مرداد 1392 توسط آسمانی

 

مقدمه:

گر چه قلمرو رابطه قرآن و اخلاق بسيار گسترده است، امّا يكي از زيباترين جلوه‌هاي رابطه آن دو (قرآن و اخلاق) ارتباط و تأثير متقابل‌شان در راستاي جان آدمي است، زيرا همان طور كه به گفتة امير مؤمنان علي ـ عليه السّلام ـ : «و يثروا لهم دفأني العقول»؛[1] در ساية هدايت و تعليم وحي و قرآن شكوفة جان و فطرت آدميان در هر دو بعد عقل نظري و عملي به بار مي‌نشيند و

 

 

 

 

ادامه »

 1 نظر

آداب سخن گفتن در قرآن

15 مرداد 1392 توسط آسمانی

قرآن كریم در بسیاری از آیات خود، اصول و آداب سخن گفتن را مورد اشاره قرار داده است كه در این مقاله، برخی از آن‌‌ها را ذكر می‌كنیم.

1- سلام و درود

«إِلاَّ قیلاً سَلاماً سَلاما» «سخنی جز سلام و درود نیست.»[1]

نوع و جنس گفتار ما باید به گونه‌ای باشد که طرف مقابل‌مان اذیت نشود. نوعِ کلام باید حیات بخش باشد و صدمه‌ای به طرف مقابل نرساند.

2- پرهیز از لغو

«لا یَسْمَعُونَ فیها لَغْواً وَ لا تَأْثیماً» «در آنجا نه بیهوده‌ای می‌شنوند و نه [سخنی] گناه آلود.»[2]

گفتار ما لغو نباشد،‌ حرفی باشد که منفعت عقلایی اعم از معنوی یا مادی بر آن بار شود. گاهی اوقات زیاده‌گویی و تأکید و تکرار می‌تواند لغو باشد.

ادامه »

 نظر دهید »
!...

ابزار وبلاگ

  • ...........مشکات آسمانی...........
  • تماس